Stichting Mixclubs
Projectvoorbeelden
In deze video’s wordt van ieder project een samenvatting gegeven. De energie, het enthousiasme en de positiviteit: het straalt ervan af!
Allereerste project van Mixclubs
Dit is het allereerste project van Stichting Mixclubs. Elles, de oprichter, vroeg zich af hoe ze de kinderen én iedere week én op tijd kon laten komen én hen de knutselwerkjes kon laten afmaken. Ze liet hen een doel vaststellen: het zwembad. Ze liet hen bedenken hoe ze hiervoor aan geld konden komen: spullen van oude tijdschriften maken en verkopen. Ze liet hen ontdekken welke spullen mensen het liefst zouden kopen: door hen met vragenlijsten de wijk in te laten gaan.
Basisschool De Singel
Deze video geeft een samenvatting van het project Maken en Ondernemen op basisschool De Singel in Leiden. Het was een samenwerking tussen Technolab en Stichting Mixclubs. De kinderen maakten zelf de spullen en verkochten deze op het kerstevent van de Businessclub Leiden. Ze verdienden hiermee echt geld waarmee ze hun voorafgestelde doel konden bereiken: een uitje naar Duinrell. Het event was een magisch moment: de kleine ondernemers in gesprek met de grote ondernemers.
Jongensclub maakt rapclip
Ze hebben de rap, onder begeleiding van rapper GVR, zelf geschreven. Rapper Jebroer gaf via Facetime tips aan de jongens. Voor het maken van de rapclip zijn we zelfs bij Kenny B in Amsterdam langsgegaan! Samen met Cynthia Schild hebben ze de clip gemaakt en met Studio 336 hebben ze het nummer in de studio opgenomen. Ze zijn erachter gekomen dat rappers zoals Boef eigenlijk best hard moeten werken. Het maken van een clip kost meer tijd en energie dan ze dachten.
Rapclip: Jongens uit de Slaaghwijk – Betere Buurt
Meidenclub organiseert playbackshow
Dit is het tweede project van Stichting Mixclubs. Een meisjesclub wilde een playbackshow voor de wijk organiseren. Om erachter te komen hoe dat werkt, moesten ze zelf bedrijven bellen om een afspraak te maken voor advies en hulp (nu een belangrijke stap in ons ondernemerschapsprogramma). Door deze hulp werd het een grote en professionele show: er kwamen rond de 200 bezoekers en we kregen veel media aandacht.
Van beautysalon naar JumpXL
Deze meiden wilden graag naar JumpXL en bedachten dat ze hiervoor geld wilden verdienen door het opzetten van een beautysalon. Ze gingen langs bij beautysalons voor advies en de deze ondernemers vonden het zo’n leuk idee, dat ze hun eigen beautysalon beschikbaar stelden voor de meisjes, zodat zij daar een avond hun eigen beautysalon konden runnen. Een marketingbureau hielp de meisjes met de reclame voor hun ‘winkeltje’.
Van zaterdagmarkt naar Drievliet
Het doel was een dagje naar Drievliet. Ze wilden hiervoor producten op een markt verkopen. Ze belden de marktmeester van Leiden op om te vragen of ze langs mochten komen voor advies. Hij vond het zo leuk, dat hij een kraam op de zaterdagmarkt voor hen regelde. Ook mochten ze bij bakkerij Van Maanen langskomen voor advies over het maken en verkopen van bakwaar. De meisjes mochten zelfs bij hen het bakwaar bakken om het op de markt te verkopen.
“Het programma sluiten we altijd af met het uitreiken van een ondernemersmedaille. Voor elk kind maken we een eigen speech en staan we stil bij mijlpalen en groei”